in Kolumnit

Julkaistu alun perin HS.fissä 28.7.2013.

Juteltaisiinko vähän Helsingin parkkipaikkanormista ja korkean rakentamisen ohjelmasta?

Kymmenen vuotta sitten tällä aloituksella olisi tyhjentänyt minkä tahansa helsinkiläisen baaripöydän hetkessä. Nyt näyttää pahasti siltä, että kikka ei ole enää yleispätevä.

Kaupunkisuunnittelu – paino sanalla kaupunki – on alkanut kiinnostaa yhä useampia. Porina kaavoituskatsauksista ei varmasti täytä kulmakuppiloiden äänimaisemaa, mutta sosiaalisessa mediassa ja blogeissa puhetta riittää.

Kiivainta keskustelu Helsingin suunnittelusta on Facebookin Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmässä. Kaikille avoimessa ryhmässä on yhdeksänsataa jäsentä ja ajatustenvaihto intohimoista.

Tällä viikolla ryhmässä on keskusteltu muun muassa Alkon monopolin vaikutuksesta kivijalkaliikkeiden ahdinkoon, pohdittu olisiko Pitäjänmäestä läntisen Helsingin aluekeskukseksi ja spekuloitu sillä, miten älyautot muuttavat kaupunkirakennetta.

Vilkkaimmat keskustelut keräävät ryhmässä satoja kommentteja. Kommentoijien joukossa on rivikansalaisten lisäksi helsinkiläisiä nimipoliitikkoja, päättäviä virkamiehiä ja nimekkäitä tutkijoita.

Näkyvimmin poliitikoista esillä ovat Helsingin vihreät insinörtit, mutta pienen soittokierroksen perusteella ryhmässä käytävää keskustelua arvostetaan yli puoluerajojen.

Ilmiönä Lisää kaupunkia Helsinkiin on tavallaan kivikaupunkifanien vastine maahanmuuttokriitikkojen Hommafoorumille.

Siinä missä Hommafoorum Jussi Halla-ahon (ps) blogin vieraskirjan vakikirjoittajien keskustelupaikaksi, Lisää kaupunkia Helsinkiin sikisi Osmo Soininvaaran (vihr) blogin vakikommentoijien foorumiksi.

Erojakin toki on. Hommafoorumilla keskustellaan nimimerkkien suojista, Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmässä omilla nimillä. Hommafoorum vaatii vähemmän maahanmuuttoa, Lisää kaupunkia Helsinkiin vaatii, no, lisää kivikaupunkia.

Kasvava kiinnostus kaupungin päätöksiin ja suunnitelmiin on kuitenkin yhtä Facebook-ryhmää suurempi trendi. Päättäjien mukaan yhteydenottoja tulee helsinkiläisiltä entistä enemmän ja niiden sisältö on aiempaa mietitympi.

Tietoa on nyt helpompi saada ja sosiaalisen median avulla se leviää nopeasti. Ravintolapäivän ja Kallio-liikkeen tapaiset nettiliikkeet ovat myös totuttaneet uuden sukupolven siihen, että jälkikäteen purnaamisen sijaan voi myös olla itse aktiivinen.

Laajemmin kyse on siitä, että internet alkaa nyt oikeasti lunastaa sille asetettuja toiveita. Palanen kerrallaan on rakentumassa kulttuuri, jossa asiantuntijat, päättäjät ja kansalaiset keskustelevat tulevista päätöksistä verkossa julkisesti.

Se on paljon yhtä Facebook-ryhmää isompi asia.

Mutta tosiaan: Juteltaisiinko vähän Helsingin parkkipaikkanormista ja korkean rakentamisen ohjelmasta?