in Kolumnit

Julkaistu alun perin HS.fissä 5.8.2012.

”Vain munapää ei käytä kypärää.”

Näin Liikenneturva markkinoi nuorille pyöräilykypärän käyttöä. Kampanjavideossa heitellään kananmunia katuun ja annetaan ymmärtää, että näin käy, jos lähdet pyöräilemään ilman päätä suojaavaa stryroxkuorta.

Munapää-kampanja on vain yksi esimerkki siitä, miten kypärättömyydellä pelottelu saa pyöräilyn tuntumaan vaaralliselta: Aivan kuin mahdollisuudet selvitä pyöräreissusta hengissä ovat samat kuin kananmunalla, joka heitetään kahdesta metristä asfaltille.

Kampanjan tarkoitus on hyvä. Pyöräilykypärä voi pelastaa hengen. Lakikin sanoo, että kypärää olisi syytä käyttää.

Mutta miten on, korjaako kuolema, jos pyörällä uskaltautuu liikenteeseen? Onko ilman kypärää pyöräily niin iso ongelma, että ilman kypärää pyöräileviä kannattaa joukolla paheksua ja pelotella?

Oikeasti pyöräily on todella turvallista.

Liikenneturvan tilastokirjan mukaan viime vuonna Suomen liikenteessä kuoli 19 pyöräilijää. Vertailun vuoksi: Henkilöautoilijoita kuoli 172.

Pyysin pohdinnan tueksi tilastot Töölön sairaalan neurokirurgiselta teho-osastolta, joka hoitaa Suomen vakavimmat päävammat. Vuosina 2009–2010 sen hoidossa tai tarkkailussa oli 557 potilasta, jotka olivat iskeneet päänsä pahasti.

Kävellessä kaatuneita oli 265, pyöräilijöitä 43, autoilijoita 26. Jos auto-onnettomuuksiin lisää ne 18 pyöräilijää, joiden vamman aiheutti heihin törmännyt moottoriajoneuvo, nousee autoilun päävammasaldo pyöräilyn ohi.

Vamman saaneista pyöräilijöistä joka kolmannella oli kypärä, mikä vastaa Liikenneturvan laskelmia kypärän käytöstä ylipäänsä Kypärä ei siis näytä Töölön sairaalan tilastojen valossa olevan taikaratkaisu, jolla pyöräilystä tulisi turvallisempaa.

Kypäräkyttäyksen sijaan kannattaisi kehittää liikenneratkaisua ja -kulttuuria niin, että autojen ja pyörien kolarit saataisiin kitkettyä. Ne ovat ylivoimaisesti eniten pahoja pään vammoja aiheuttava syy, kertovat Töölön tilastot.

Toinen vakava riski pyöräilijöille on viina. Viidennes päänsä pahasti iskeneistä pyöräilijöistä oli humalassa.

Kolmas riski ovat suuret nopeudet. 12 prosenttia Töölöön päävamman takia joutuneista pyöräilijöistä oli kaatunut kaahatessaan alamäkeen.

Tämän kolumnin tarkoitus ei ole väittää, että pyöräilykypärää ei kannattaisi käyttää. Kyllä kannattaa. Minäkin käytän. Se on fiksua.

Mutta kokonaisuuden kannalta on parempi houkutella sata ihmistä pyöräilemään – kypärän kanssa tai ilman – kuin pelotella sata prosenttia pyöräilijöistä käyttämään kypärää.

Kansainvälisten tutkimusten mukaan jo kevyestä työmatkapyöräilystä koituvat terveyshyödyt ovat kansantaloudelle monikymmenkertaiset verrattuna kuluihin, jotka aiheutuvat onnettomuuksista. Pyörällä asioivat ihmiset ovat keskimäärin terveempiä, tehokkaampia ja elävät pidempään.

Australian tiukka kypärälaki on antanut viitteitä siitä, että ankarasti valvottu kypäräpakko ei juurikaan pienennä pyöräilijöiden loukkaantumisriskiä, muttavähentää rajusti pyöräilyä. Hyvä tarkoitus kääntyi itseään vastaan.

Fiksu käyttää kypärää, mutta vain Munapää panee paukkunsa kypärättömyydellä pelotteluun.